Waar rook is

Vannacht is er een grote brand uitgebroken in een bedrijf net ver van mijn bed. De vlammen waren gulzig en fel. Het hele bedrijf is ondanks snelle reactie en actie van de brandweer verloren gegaan. De buurt gebouwen zijn grotendeels gered mede door die actie van de brandweer. Puik werk hebben ze geleverd met gevaar voor eigen leven.

Foto Koos Dros

Maar zoals het gezegde al aangeeft waar rook is is vuur. En andersom kun je dat ook vaak wel zeggen. Er was uitzonderlijk veel rook. Vannacht heb ik slecht geslapen, maar ik wist niets van deze enorme brand. Maar mijn longen hadden het wel gemerkt. Ondanks dat mijn ramen dicht waren komt er toch rook binnen. Rond zevenen met de hond lopen, de prikkels namen toe net als het hoesten en de benauwdheid. Daarna met Reinier naar de orthopeed. Daar lijkt het gelukkig iets beter te gaan. Maar in de rit heen en weer echt zo benauwd van de slechte lucht. Tot laat in de middag kon je de rook/ luchtvervuiling nog merken. En mijn lijf? Ja die heeft er ook nog wat moeite mee.

Waar rook is….. volgt benauwdheid. Ondanks dat ramen dicht zitten. En ik geen andere buitenactiviteiten had, was dus zelfs het in de auto door de wijk rijden al te veel. Gelukkig voor mij kon ik daarna naar mijn werk ‘vluchten’ als luchtvluchteling. Collega’s hadden al grote vraagtekens gezet bij mijn aanwezigheid.” Wat doe je hier als je zo benauwd bent?” De lucht was beter in de stad deze keer. De alert die uit was gezet was niet voor niets geweest. De luchtvervuiling was hoog tot gevaarlijke hoogte. Daar werd ik wel even stil van. De vervuiling zag je niet meer rond die tijd, maar was goed merkbaar. Een alert wordt uiteraard niet voor niets afgegeven. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Plaats een reactie